Derde kleuter - De Kleine Boomgaard

Derde kleuter - De Kleine Boomgaard

Een beetje uitleg over deze blog

Op de website ( basisschoolkuurne.be) kan je alles vinden omtrent De Boomgaardschool te Kuurne.
Per klasje hebben wij echter ook onze eigen blog waar we allerhande nieuwtjes en weetjes zullen posten die we aan de buitenwereld te vertellen hebben.
Kom hier alvast af en toe eens een kijkje nemen om zo op de hoogte te blijven van wat er reilt en zeilt in de 3e kleuterklas.

Werkje maken in de uiltjeshoek...

WerkjesPosted by Juf Lien Thu, May 24, 2018 12:04:28
Kobe maakte een moeilijk werkje in de uiltjeshoek... Je moet de parels op het bord schuiven, in de juiste kolom en ook de juiste kleuren gebruiken en tellen... Na twee dagen werken, is hij klaar!

Lange en korte woorden

WerkjesPosted by Juf Lien Thu, May 24, 2018 12:01:15
We leerden het verschil tussen lange en korte woorden. Het voorbeeldje van de juf was: 'reus & kabouter'. Wat wel eens voor verwarring kan zorgen... De reus is namelijk een groot persoon, maar is eigenlijk een klein woordje en de kabouter is natuurlijk het omgekeerde hiervan... Maar de kleuters lieten zich niet vangen en maakten het werkje heel goed!

Schrijfdans 'Henri Matisse'

WerkjesPosted by Juf Lien Wed, April 25, 2018 17:11:18
Deze week werken we samen met juf Evi, een tweedejaarsstudente kleuteronderwijs, rond kunst. De eerste dagen bespraken we de werken van Henri Matisse. Ook mochten we opnieuw een schrijfdans doen, superleuk!!! Maar deze keer was het niet op papier dat we werkten, maar met krijtjes op de speelplaats...


Evenveel, eentje meer en eentje minder...

WerkjesPosted by Juf Lien Tue, February 06, 2018 13:10:50
Vandaag leerden we eens wat evenveel, eentje meer en eentje minder is. De juf toonde op de stippendobbesteen het aantal. Wie op het blauwe blad moest werken, moest er evenveel leggen. Op het groene blad, legden we er eentje bij. En de juf toonde dit op de dobbelsteen met een bolletje erbij te leggen. Het rode blad, was het moeilijkste, want daar moesten we er eentje minder leggen. Op de dobbelsteen nam onze juf dan een bolletje weg. Na dit kringspel, maakte iedere kleuter hierover een individueel werkje...


De wiskundige polonaise

WerkjesPosted by Juf Lien Fri, February 02, 2018 16:12:28
Vandaag dansten we de polomaise, maar niet de gewone... Wanneer de muziek stopte, moest onze rij stilstaan en kreeg er iemand een opdracht. Bv. De voorlaatste in de rij moet alle meisjes tellen. Wie staat er in de midden van onze polonaise? De derde in de rij, moet 3keer springen... De kleuters vonden het superleul en voltooiden ook flink hun opdrachtjes!

Van klein naar groot...

WerkjesPosted by Juf Lien Thu, October 26, 2017 11:27:11
Om het beter te begrijpen wat we op papier moeten doen, spelen we altijd eerst een kringspelletje. Vandaag mochten we de kindjes van onze klas van klein naar groot zetten... Iedere kleuter mocht telkens 4andere in de juiste volgorde zetten. Daar het zo goed lukte, probeerden we het eens allemaal samen. Daarna maakten we hetzelfde werkje, maar met paddenstoelen op papier!

Herfst in de klas...

WerkjesPosted by Juf Lien Mon, October 23, 2017 12:35:24
Deze week werken we in de klas rond de herfst en het bos... In de knutselhoek maken we met klei een egeltje... Daar het te moeilijk is om de stekels ook in klei te maken, doen we dit met tandenstokers... Als de egel droog is, krijgt hij nog wiebeloogjes!

Fruitjes tellen

WerkjesPosted by Juf Lien Thu, September 21, 2017 06:39:16
We speelden een superleuk spelletje!
De kleuters kregen een boodschappenlijst met fruit en mochten naar de verschillende 'fruitwinkeltjes' gaan. Wanneer ze klaar waren met shoppen, kwamen ze terug naar de kring en samen met alle andere kleuters controleerden we of ze de juiste hoeveelheden meebrachten. Iedereen ging shoppen en iedereen werd controleur. Sommigen konden al heel goed hun boodschappenlijstje lezen en correct meebrengen, anderen maakten wel eens een foutje. Een fruitje te veel of een fruitje te weinig... Maar we kunnen dit verder oefenen tijdens hoekenwerk in de 'uilhoek'...


Next »