Vierde leerjaar - De Grote Boomgaard

Vierde leerjaar - De Grote Boomgaard

Een beetje uitleg over deze blog

Op de website ( basisschoolkuurne.be) kan je alles vinden omtrent De Boomgaardschool te Kuurne.
Per klasje hebben wij echter ook onze eigen blog waar we allerhande nieuwtjes en weetjes zullen posten die we aan de buitenwereld te vertellen hebben.
Kom hier alvast af en toe eens een kijkje nemen om zo op de hoogte te blijven van wat er reilt en zeilt in de 4e leerjaar.

De schooltuin!

Foto'sPosted by Meester Tom Sun, May 13, 2018 10:48:21
Tijd om te planten in onze schooltuin.
De kinderen hebben allerlei lekkers geplant: tomaatjes, snoepkomkommers, erwtjes, worteltjes, radijsjes en sla. Ook de rabarber en de frambozenstruiken zijn volop aan het groeien.
Hopelijk zorgt de zon ervoor dat we de plantjes snel zien groeien.
Ons werk zit er natuurlijk nog niet op: nu moeten we zorgen dat de tuin voldoende water krijgt en dat het onkruid regelmatig gewied wordt.
Misschien helpt het om nu en dan een liedje te zingen voor de plantjes?



Moederdag.......

Foto'sPosted by Meester Tom Tue, April 24, 2018 17:00:15
En ondertussen komt ook moederdag dichterbij smileysmileysmiley...




Spinsels

Foto'sPosted by Meester Tom Tue, April 24, 2018 16:56:46
Vrijdagochtend kregen we bezoek.
Een dame van de bibliotheek las ons voor uit het boek 'Spinsels' van A.F. Harrold.
'Spinsels' zijn de fantasieën die je als een web in je hoofd spint.
Je kijkt bijvoorbeeld naar een tak van een prachtige boom... je dagdroomt... en plots zie je je beste vriend op die tak zitten met 4 benen en 2 hoofden.
Of een weerzinwekkend monster met 3 ogen. Of een reusachtige mier.
De kinderen tekenden hun eigen 'spinsels' terwijl we genoten van de prachtige zomerse zon.



Bollen en knollen...

Foto'sPosted by Meester Tom Tue, April 24, 2018 16:41:40

De lente was nog maar net begonnen en nu lijkt het al zomer!

De kinderen genieten volop van het schitterende weer.

Hoog tijd om deze week ons lentethema over 'bollen en knollen' af te werken.

We bestudeerden een stengel, een ui, een bloembol van een narcis en de aardappel.

We zochten naar gelijkenissen en verschillen tussen bollen en knollen door te kijken, te voelen en te proeven.

Bij het snijden van de ui, het losmaken van de rokken én het proeven vloeiden ook heel wat traantjes...



Start van de moestuin!

Foto'sPosted by Meester Tom Fri, March 16, 2018 16:57:26
Vandaag was het zover! We haalden onze groene vingers boven om te zaaien.
Omdat de weerman voor morgen vriestemperaturen en misschien wel sneeuw voorspeld heeft, weten we heel goed dat we de zaadjes nu nog niet buiten in de moestuin zelf mogen zaaien. Daarvoor is het nog te vroeg. Zaadjes hebben immers warmte, water, lucht en aarde nodig om te kiemen.
We zetten vruchtbare potaarde en een heleboel potjes klaar, samen met de zaadjes voor wortelen, ajuinen, pastinaak, radijzen, doperwtjes en sla.
We ontdekten verschillende soorten zaadjes: erg kleine, ronde, platte, zwarte, bruine en groene...
Er werd volop gezaaid, de potjes kregen lekker water en een stokje met hun naam.
In onze groeitabel in de klas noteerden we alvast de zaaidatum.
Nu wachten op het ontkiemen van de zaadjes!









Body percussie

Foto'sPosted by Meester Tom Thu, March 15, 2018 16:46:27

Body percussie is muziek maken met je lichaam.
In de vorige muziekles oefenden we al met ritme.
Het opvolgen van de instructies van de dirigent bleek al superbelangrijk.
De kinderen maakten toen ook een eigen ritmische partituur.

Vandaag voerden we een echte partituur uit in twee groepen: de ene groep klapt het ritme, de andere groep slaat op de bank. Maar dat deden we natuurlijk niet tegelijkertijd! We moesten heel goed kijken op de partituur wie aan de beurt was.
Erg moeilijk... maar het lukte na een eerste repetitie al vrij goed!



De geheimen van de natuur

Foto'sPosted by Meester Tom Wed, March 07, 2018 14:32:08
Tijd voor de onderzoekers van L4 om de verschillende stoffen in de natuur te bestuderen. We ontdekten dat er vaste stoffen zijn, vloeistoffen en gasvormige stoffen. Dankzij enkele proefjes met stenen, ballonnen en water konden we vaststellen welke eigenschappen deze verschillende stoffen hebben.
We wisten eigenlijk al heel veel over de verandering van de ene stof in de andere, maar leerden daarvoor nu de juiste woorden: smelten, verdampen, condenseren en stollen.
Toen er vrijdag een dikke ijslaag op de speelplaats verscheen, zagen we meteen met eigen ogen de vaste toestand van water.
In kleine groepjes voerden de kinderen ook enkele proefjes uit die ze daarna aan de klas mochten voorstellen: dansende rozijnen, een gat in je hand, boeken omverblazen, 3 laagjes in een glas en zwemmende peper.



Spelen met taal

Foto'sPosted by Meester Tom Wed, February 28, 2018 13:59:50
We leerden vorige week heel wat over bijvoeglijke naamwoorden en de trappen van vergelijking. Klinkt dat saai? Nee hoor! Dinsdag speelden we allerlei spelletjes om onze taal beter onder de knie te krijgen: memory, domino, trappenmonster verjagen, vier op een rij en dobbelen! Plezier verzekerd!



Next »